Integritet

Vilka personuppgifter hanterar vi?

Inekogruppen AB samlar in och hanterar personuppgifter. Personuppgifter är information som kan koppla Kunden till en fysisk person eller bolag. De uppgifter som samlas in är namn, adress, e-postadress, telefonnummer, organisationsnummer och/eller personnummer. Inekogruppen AB hanterar även annan information som Kunden lämnat vid sina kontakter med Inekogruppen AB, exempelvis betalningsuppgifter.
Hur samlas uppgifterna in?
Personuppgifterna samlas in när Kunden registrerar, köper varor, eller i något sammanhang samarbetar och själv lämnar uppgifterna samt informerats om och givit sitt samtycke till att uppgifterna behandlas enligt dessa Användarvillkor. Inekogruppen AB samlar även in annan information som Kunden lämnat vid sina kontakter med Inekogruppen AB.

Vad används uppgifterna till?

Inekogruppen AB hanterar personuppgifter i den omfattning det behövs för att kunna identifiera Kunden och fullfölja sitt avtal med Kunden om leverans av tjänster och produkter. Exempelvis behandlas personuppgifter för administration av Kundens köp och försäljning, fakturering och utbetalning samt support av Tjänsten. Behandlingen ovan är en förutsättning för att Inekogruppen AB ska kunna tillhandahålla Tjänsten och den rättsliga grunden är Fullgörande av avtal.

Kommunikation om tjänsten
Inekogruppen AB behandlar personuppgifter vid övrig kommunikation med Kunden exempelvis för att informera Kunden om service och uppdatering av Tjänsten, förändringar i Användarvillkoren samt ändrade adresser. Behandlingen utförs i syfte att förbättra Tjänstens tillgänglighet för Kunden samt Kundens upplevelse av Tjänsten och den rättsliga grunden är Berättigat intresse.

Nyhetsbrev
Inekogruppen AB behandlar vissa personuppgifter i syfte att marknadsföra Inekogruppen i så kallade Nyhetsbrev. Behandlingen är nödvändig för all typ av kommunikation med Kunden och den rättsliga grunden är Berättigat intresse.

Efterlevnad av lagar
Inekogruppen AB behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter. Exempel på detta är lagring av faktureringsunderlag för att uppfylla skyldighet enligt bokföringslagen. Den rättsliga grunden är Rättslig förpliktelse.

Förhindra missbruk av Tjänsten
Inekogruppen AB behandlar personuppgifter för att upptäcka eller förhindra en användning av Tjänsten som strider mot Användarvillkoren. I syfte att förhindra missbruk av Tjänsten kan Kunden, exempelvis vid utebliven betalning, bli föremål för automatiskt beslutsfattande som leder till temporär eller permanent avstängning från Tjänsten. Den rättsliga grunden är Fullgörande av avtal.

Hur länge sparas uppgifterna?

Om inget annat anges nedan sparas Kundens uppgifter så länge kunden är samarbete till Tjänsten och regelbundet använder Tjänsten. Vid inaktivitet i tre år raderas Kundens uppgifter förutom då vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid, exempelvis enligt bokföringslagen. De personuppgifter som Inekogruppen AB hanterar på grund av rättslig förbindelse sparas så länge som den aktuella lagen kräver. Vid obetald fordran sparas uppgifterna tills det att fordran är reglerad.
Vilka uppgifter lämnas ut?
Inekogruppen AB kan komma att lämna ut information, däribland personuppgifter, till tredje part vid exempelvis köp av tjänster såsom webbhotell och verktyg för nyhetsbrevutskick. Uppgifter kan också komma att lämnas till brottsbekämpande myndighet enligt lag och myndighetsbeslut.
Hur skyddas uppgifterna?
Inekogruppen AB vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda alla insamlade uppgifter. All intern behandling av personuppgifter är reglerad och de anställdas tillgång till uppgifterna begränsad.
Dina rättigheter
Rätt till information
Kunden har rätt att vid insamling av personuppgifter samt på Kundens begäran kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter Inekogruppen AB behandlar. Begäran ska vara skriftlig och personligt undertecknad av Kunden. För snabbare hantering ombeds Kunden specificera vilka uppgifter Kunden vill ha tillgång till. Begäran skickas till Personuppgiftsansvarig enligt adress nedan.

Rätt till rättelse
Kunden har rätt att få felaktiga personuppgifter rättade. Kunden har också rätt att komplettera med personuppgifter som av Kunden anses vara relevanta men saknas. Om uppgifter rättas på Kundens begäran har Inekogruppen AB skyldighet att informera dem som Inekogruppen AB har lämnat ut uppgifter till om att uppgifter har rättats.

Rätt till radering
Kunden har rätt att be att uppgifterna om Kunden raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:
Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
Om behandlingen grundar sig enbart på Kundens samtycke och Kunden återkallar samtycket
Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och Kunden motsätter sig att uppgifterna behandlas
Om Kunden motsätter sig den personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än Kundens intresse
Om personuppgifter inte har behandlats enligt regleringen
Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Om uppgifter har raderats på Kundens begäran kommer Inekogruppen AB att informera dem som Inekogruppen AB har lämnat ut uppgifter till om att uppgifter har raderats. Inekogruppen AB kommer dock inte att göra detta om det skulle visa sig omöjligt eller innebära en alltför betungande insats.

Rätt till begränsning av behandling
Kunden har rätt att i vissa fall kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att personuppgifterna markeras så att dessa i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat när Kunden anser att uppgifterna är felaktiga och begärt rättelse. I sådana fall kan Kunden även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.

Dataportabilitet
Kunden har i vissa fall rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll (dataportabilitet). För att Kunden ska kunna nyttja sin rätt till dataportabilitet måste Kundens begäran avse sådana personuppgifter som Kunden själv har lämnat och som Inekogruppen AB behandlar med stöd av samtycke från Kunden eller för att uppfylla avtalet med Kunden. Kunden har dock inte rätt att flytta sina personuppgifter om Inekogruppen AB behandling av dessa uppgifter är baserad på en intresseavvägning eller skyldighet enligt lag.

Rätt att göra invändningar
Kunden har rätt att invända mot den behandling av personuppgifter som Inekogruppen AB gör med stöd av intresseavvägning. Kunden behöver då specificera vilken behandling som invändningen riktar sig mot. Vid sådan invändning får Inekogruppen AB endast fortsätta utföra behandlingen om det kan visas att det finns tvingande berättigande skäl till att personuppgifterna måste behandlas som väger tyngre än Kundens intressen. Om Kundens personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har Kunden alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.

Automatiserat beslutsfattande
Kunden har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande om beslutet kan ha rättsliga följder för Kunden eller på liknande sätt i betydande grad påverkar honom eller henne.

Klagomål
Om Kunden anser att Inekogruppen AB behandlar personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen kan klagomål lämnas till Datainspektionen.

Skadestånd
Om Kunden har lidit skada på grund av att dennes personuppgifter har behandlats i strid med dataskyddsförordningen kan Kunden ha rätt till skadestånd. Kunden kan då begära skadestånd från Inekogruppen AB den personuppgiftsansvarige eller väcka skadeståndstalan i domstol.

Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Nedan angiven är personuppgiftsansvarig för insamling och behandling av personuppgifter på Inekogruppen AB. Det är även hit Kunden kan vända sig för att utöva sina rättigheter eller framföra klagomål:
Inekogruppen AB
Org.nr 556870-3481
Södra Förstadsgatan 23 A
211 43 Malmö
Tel. 040-151342