1.   Drick mycket vatten

Att inte återfukta tarmen kan vara en direkt orsak till förstoppning. Drick rikligt med vatten under dagen, gärna med tillsatt citron eller gurka.


2.   Undvik - kaffe, socker, tobak, gluten, förädlad mat, alkohol, etc

Dessa livsmedel kan  reta/trötta ut tarmen så att den på egen hand inte fungerar.


3.   Öka intaget av fiber

Fiber kan man enkelt förklara som ett träningsredskap för tarmmusklerna/tarmrörelserna (peristaltik).


4.   Träna/Motionera

Träning ökar lymfflödet som kan ge en normal peristaltik (tarmrörelser). Träning hjälper också till för den naturliga matsmältningen samt verkar blodsockerstabilisernde vilket sin tur kan leda till god tarmhälsa.


5.   Ha i åtanke att många läkemedel kan orsaka förstoppning.

Detta är självklart väldigt individuellt och måste anpassas efter behov.


6.   Försök att inte stressa.

Lättare sagt än gjort, men genom att tex dra riktigt djupa andetag understödjer du lungorna som i sin tur hjälper lymfsystemet att fungera. Meditera, yoga eller liknande aktiviteter kan ha en positiv inverkan på tarmhälsan.


7.   Avse tid åt dina toalettbesök

Stressa aldrig på toaletten, det får ta den tid det tar.


8.   Tugga maten ordentligt

Det låter hopplöst men tugga varje matbit 30-40 ggr


9.  Vid toalettbesök, sitt med knäna högre än höften.

På så sätt rätar du ut tarmen och ger den bästa förutsättningar för att fungera normalt.

CleanseMore, 60 kap - CleanseMore

Pris:
199 kr
Inkl. 12% Moms
Delbetala från 12 kr/mån Mer info
Antal: